چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

۶۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

حقوق همسر داری «وظایف مرد نسبت به زن»

مدیریت خانه بر عهده مرد  و در این مدیریت همسر همراز انسان و همدم خواهد بود و در این سالیان سال باید به حقوق او و خواسته های معقول و منطقی او پاسخ داد.

هر مقدار که اگاهی مرد و زن نسبت به همدیگر بیشتر بشود می توانند پاسخ گویی نیازهای همدیگر باشند.

در یک زندگی مشترک مرد و زن نسبت هم وظایفی دارند و حقوقی به گردن همدیگر!

در نوشتارهای خودم  سعی خواهم نمود وظایفی که مرد نسبت به همسر خود را دارد و یا به تعبیر ساده تر حقوقی که زن بر عهده مرد را دارد بیان کنم .

از دیدگاه من حقوق به دو دسته تقسیم خواهد شد.

الف:حقوق معنوی

ب:حقوق مادی

محبت و احترام

اولین حقوق معنوی که زن بر عهده همسر خود دارد و در آئینه روایات هم به آن اشاره شده است محبت و احترام می باشد

در رویات بسیاری به موضوع محبت و احترام اشاره شده است به هر مقدار مرد نسبت به همسر خودرفتاری توام با احترام و محبت داشته باشد خیلی از آسیب های که خانواده را تهدید می کند و خانواده را متلاشی می کند نخواهیم داشت«اختلافات،طلاق،فشارهای روحی و روانی ،و...»

روایات:

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم

إنَّ الرَّجُلَ إذا نَظَرَ إلَى امرَأَتِهِ وَنَظَرَت إلَیهِ نَظَرَ اللّه  تَعالى إلَیهِما نَظَرَ الرَّحَمَةِ؛

وقتى مردى به همسر خود نگاه کند و همسرش به او نگاه کند خداوند بدیده رحمت به آنان نگاه مى کند.
 نهج الفصاحه ص278 ، ح 621

امام علی علیه السلام

أَحسِنِ الصُّحبَةَ لَها فَیَصفُوَ عَیشُکَ؛

با همسرت خوش رفتار باش تا زندگى ات با صفا گردد.«من لایحضره الفقیه، ج4، ص392، ح5834»

حضرت زهرا سلام الله علیها

خِیارُکم اَلیَنُکم مَناکِبَةً وَ اَکرَمُهم لِنِسائِهِم؛

بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
عوالم العلوم و المعارف ج11 ، ص909
امام سجاد علیه السلام

وَ اَمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَها لَکَ سَکَنا وَ اُنْسا فَتَعْلَمَ اَنَّ ذلِکَ نِعْمَةٌ مِنَ اللّه‏ِ عَلَیْکَ فَـتُـکْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها وَ اِنْ کانَ حَقُّکَ اَوجَبَ فَاِنَّ لَها عَلَیْکَ اَنْ تَرْحَمَها؛

حق زن این است که بدانى خداوند عزوجل او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و این نعمتى از جانب اوست، پس احترامش کن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب‏تر است اما این حق اوست که با او مهربان باشى.

من لایحضره الفقیه ج 2، ص 621، ح 3214
مام باقر علیه السلام

اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّه  اَشَّدُّکُم اِکراما لِحَلائِلِهِم؛

گرامى ترین شما نزد خدا، کسى است که بیشتر به همسر خود احترام بگذارد.وسایل الشیعه ج 21 ، ص311 ، ح27157 {شبیه این حدیث در من لایحضر الفقیه ج3 ، ص506 و تهذیب الاحکام ج8، ص141}
روایات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان دهنده این حق و رعایت این نکته از ناحیه مردان می باشد.وقتی محبت در بین زوجین وجود داشته باشد این محبت سبب تحکیم پایه های زندگی  و علاقه مندی زن و مرد نسبت به همدیگر خواهد شد .اما نکته ای که لازم هست یادآوری کنم این نکته می باشد ، محبت زمانی اثر گذاری بیشتری خواهد داشت که طرفینی باشد .در صورتی که محبت از ناحیه یک زوج وجود داشته باشد و از ناحیه دیگری پاسخی داده نشود به سردی روابط بین زوجین منجر می شود.


  • عوف عقیلی

انتخابی عاشقانه اما قرآنی

زیبائی همسر، شرط مهم اما نه ضروری
انسان ها موجوداتی هستند که زیبایی را می پسندند و بدان گرایش دارند. زیبایی خواهی و زیبارویی جویی از امور طبیعی و غریزی بشر است. قرآن با شناخت مساله علاقه ها و گرایش های بشر به این نکته اشاره می کند که زیبایی هر چند ملاک و معیاری مهم در انتخاب همسر است ولی نباید زندگی خود را تحت الشعاع آن قرار داد. البته به نظر می رسد که اصل زیبایی در آیات انکار نشده و از مردان و زنان خواسته شده که همسری انتخاب کنند که از نظر ایشان زیبا باشد.

  • عوف عقیلی

دین و مذهب: اسلام طرف زن است یا مرد؟

رهنمود های رهبری به همسران جوان
خانواده های بی نشاط و از کار افتاده
در جوامع غربی جوان ها، دوره نشاطِ جوانی و تُندی احساسات و غرایز را آزادانه می گذرانند و وقتی به خانواده و به ازدواج می رسند که در واقع بخش زیادی از میل طبیعی آنها و غرایز آنها فرو نشسته است. آن شوق و محبّت و عشقی که باید رد اعماق روح زن و شوهر جایگزین شود، در اینها نیست یا کم است.


  • عوف عقیلی


ملاک انتخاب همسر از نظر اسلام
 
یکى از سپرهاى قوى براى حفظ دین، ازدواج است. تسریع در امر ازدواج فایده‏هاى فراوانى دارد و تأخیر آن زیان‏هاى بسیار. کم‏تر عاملى پیدا مى‏شود که به اندازه فساد و انحرافات جنسى، به نوجوانان و جوانان لطمه بزند. این مفاسد لطمه هایى مى‏زند که در کل زندگى و در طول عمر انسان تأثیر نامطلوب دارد. حال که ازدواج مفید و لازم است، باید ببینم معیارهاى یک همسر خوب چیست؟

  • عوف عقیلی


معیار انتخاب همسر در قرآن
«مجید زوار» مسئول تبلیغات اسلامی تکاب در گفت‌وگو با خبرگزاری قرانی ایران(ایکنا) شعبه آذربایجان‌غربی، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان بیاورند قطعا کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است هر چند زیبایى او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند.
وی افزود: خداوندی که انسان را به بهترین صورت ممکن خلق کرد و برای خود به خاطر این خلقتش تبریک گفت، ایمان را بهترین زیبایی برای انسان قرار داده و به‌واسطه همین ایمان او را اشرف مخلوقات معرفی کرده‌است.
زوار ادامه داد: خوش‌اخلاقی نیز از معیارهای دیگری است که قرآن در انتخاب همسر ضروری دانسته و در این مورد احادیث و سفارشات زیادی نیز از سوی ائمه اطهار (ع) بیان شده‌است.
این مسئول با اشاره به جایگاه همسرگزینی میان بزرگان دین اظهار کرد: همواره بزرگان دین اسلام به انتخاب همسری شایسته تأکید کرده‌اند و آنچه از زندگی و شرح حال آن‌ها بر‌می‌آید این است که همسران بزرگان دین یار و یاور آن‌ها بوده که بسیاری از موفقیت‌های خود را مدیون و مرهون تلاش و ایثار و از خودگذشتگی همسران وفادار خود می‌دانند.
وی در ادامه بر واقف بودن به فرمایش امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، مبنی بر اینکه مرد از دامن زن به معراج می‌رود، تأکید کرد.
ایمان را بهترین زیبایی برای انسان قرار داده و به‌واسطه همین ایمان او را اشرف مخلوقات معرفی کرده‌است.
زوار خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی مردم دو دسته‌اند، دسته‌ای همسو و هم‌جهت با معیارهای قرآنی ازدواج می‌کنند و همواره در آرامش هستند و از اینکه در کنار یکدیگرند لذت می‌برند و ثمره ازدواج آن‌ها نیز گل‌های خوش‌عطر و بوی بوستان و گلستان سروری و بهشتی خواهد بود.
وی دسته دیگر از مردم را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: این دسته برخلاف معیارهای قرآنی ازدواج کرده و خود در رنج و زحمت و عذاب بوده و در جامعه نیز با تربیت نکردن صحیح فرزندان گسترش بی‌بندو باری در جامعه را دامن می‌زنند.
مسئول اداره تبلیغات اسلامی تکاب دلیل مهجوریت معیارهای قرآنی انتخاب همسر را فاصله گرفتن جوانان از معنویت دانست و یادآور شد: این امر موجب می‌شود جوان‌ها کم‌کم معیارهای غیر از قرآن را در نظر بگیرند که علت آن نیز تبلیغات گسترده مراکز غیر فرهنگی و تهاج فرهنگی دشمن است.
 
منبع: خبرگزاری قرانی ایران(ایکنا)

  • عوف عقیلی

سفارشات دین اسلام در باره انتخاب همسر؟

معیار قرآن در انتخاب همسر
اسلام که کامل‏ترین مکتبها است و به وسیله آخرین سفیر الهی توسط جبرئیل امین به صورت کتاب زندگی یعنی قرآن مجید به بشر عرضه شده، در انتخاب همسر ایده‏آل، معیاری را فراروی بشر قرار داده است که اگر مرد و زن مسلمان به مکتب انسان ساز خود عمل کند و دستورات قرآن و اهل بیت را گردن نهد، می‏تواند همسر ایده‏آل خود را انتخاب و به آرامش کامل و سعادت دنیا و آخرت نائل شود


  • عوف عقیلی

استقلال در انتخاب همسر از نظر اسلام

دختر ی نگران و هراسان آمد نزد رسول اکرم:
- یا رسول الله از دست این پدر...
-... مگر پدرت با تو چه کرده است؟
- برادر زاده ای دارد و بدون آن که قبلا نظر مرا بخواهد مرا به عقد او درآورده است.
- حالا که او کرده است، تو هم مخالفت نکن، صحه بگذار و زن پسرعمویت باش.
- یا رسول الله من پسر عمویم را دوست ندارم. چگونه زن کسی بشوم که دوستش ندارم؟
- اگر او را دوست نداری، هیچ. اختیار با خودت، برو هر کس را خودت دوست داری به شوهری انتخاب کن.
- اتفاقا او را خیلی دوست دارم و جز او کسی دیگر را دوست ندارم و زن کسی غیر از او نخواهم شد. اما چون پدرم بدون آنکه نظر مرا بخواهد این کار را کرده است، عمدا آمدم با شما سئوال و جواب کنم تا از شما این جمله را بشنوم و به همه زنان اعلام کنم از این پس پدران حق ندارند سر خود هر تصمیمی که میخواهند بگیرند و دختران را به هر کس که دل خودشان میخواهد شوهر دهند.
این روایت را فقها مانند شهید ثانی در مسالک و صاحب جواهر در جواهر الکلام از طرق عامه نقل کرده اند. در جاهلیت عرب، مانند جاهلیت غیر عرب، پدران خود را اختیاردار مطلق دختران و خواهران و احیانا مادران خود میدانستند و برای آنها در انتخاب شوهر، اراده و اختیاری قائل نبودند. تصمیم گرفتن حق مطلق پدر یا برادر و در نبودن آنها حق مطلق عمو بود. کار این اختیارداری به آنجا کشیده بود که پدران بخود حق میدادند دخترانی را که هنوز از مادر متولد نشده اند پیش پیش به عقد مرد دیگری در آورند که هر وقت متولد شد و بزرگ شد آن مرد حق داشته باشد آن دختر را برای خود ببرد.
حکایت شوهر دادن دختران قبل از تولد در میان اعراب جاهلی
در آخرین حجی که پیغمبر اکرم انجام داد، یکروز در حالی که سواره بود و تازیانه ای در دست داشت، مردی سر راه بر آنحضرت گرفت و گفت:
- شکایتی دارم.
- بگو.
- در سالها پیش در دوران جاهلیت، من و طارق بن مرقع در یکی از جنگلها شرکت کرده بودیم. طارق وسط کار احتیاج به نیزه ای پیدا کرد. فریاد برآورد کیست که نیزه ای به من برساند و پاداش آنرا از من بگیرد؟ من جلو رفتم و گفتم چه پاداش میدهی؟ گفت قول میدهم اولین دختری که پیدا کنم برای تو بزرگ کنم. من قبول کردم و نیزه خود را به او دادم. قضیه گذشت. سالها سپری شد. اخیرا بفکر افتادم و اطلاع پیدا کردم او دختردار شده و دختر رسیده ای در خانه دارد. رفتم و قصه را بیاد او آوردم و دین خود را مطالبه کردم. اما او دبه درآورده و زیر قولش زده میخواهد مجددا از من مهر بگیرد. اکنون آمده ام پیش تو ببینم آیا حق با من است یا با او؟
- دختر در چه سنی است؟
- دختر بزرگ شده. موی سپید هم در سرش پیدا شده.
- اگر از من میپرسی حق نه با تو است، نه با طارق. برو دنبال کارت و دختر بیچاره را بحال خود بگذار. مردک غرق حیرت شد. مدتی به پیغمبر خیره شد و نگاه کرد. در اندیشه فرو رفته بود که این چه جور قضاوتی است. مگر پدر اختیاردار دختر خود نیست ؟! چرا اگر مهر جدیدی هم به پدر دختر بپردازم و او به میل و رضای خود دخترش را تسلیم من کند این کار نارواست؟ پیغمبر از نگاههای متحیرانه او به اندیشه مشوش او پی برد و فرمود: " مطمئن باش با این ترتیب که من گفتم نه تو گنهکار میشوی و نه رفیقت طارق ".
نکاح شغار یا معاوضه ی دختران یاخواهران
نکاح " شغار " یکی دیگر از مظاهر اختیارداری مطلق پدران نسبت به دختران بود. نکاح شغار یعنی معاوضه کردن دختران. دو نفر که دو دختر رسیده در خانه داشتند با یکدیگر معاوضه میکردند به این ترتیب که هر یک از دو دختر مهر آن دیگر بشمار میرفت و به پدر او تعلق میگرفت. اسلام این رسم را نیز منسوخ کرد.

  • عوف عقیلی

انگیزه های غلط ازدواج

ازدواج به عنوان سنتی پسندیده در تمامی جوامع در طول تاریخ از جایگاه خاصی برخورداربوده است . شروع زندگی مشترک روزنه ای بر ارضای نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی می باشد ، با این حال بنا به دلایل متعدد امروزه بسیاری از ازدواجها به طلاق منجر می شود .
انگیزه های افراد برای تشکیل زندگی مشترک، متعدد است ، بعضی از این انگیزه ها به دلیل ناهمخوانی با واقعیتهای زندگی زناشویی محکوم به شکست می شود . در این مطلب سعی ما بر این است تا به به انگیزه هایی که احتمالا به شکست در زندگی مشترک(طلاق) منجر می شود ، نظری افکنده بیفکنیم .

  • عوف عقیلی


نقش میزان تحصیلات در ازدواج

میزان تحصیلات از عوامل مهم تشکیل دهنده شخصیت و بخصوص در ایران تعیین کننده وجهه اجتماعی است.
احتمالات زیر را می توان درباره میزان تحصیلات زن و شوهر در نظر گرفت:
1- مرد دارای تحصیلات عالی است؛ ولی زن دارای تحصیلات متوسط یا کمتر است.

2- مرد و زن هر دو دارای میزان تحصیلات یکسانی هستند.

3- زن دارای تحصیلات عالی و مرد از تحصیلات کمتری برخوردار است.

  • عوف عقیلی

برخی از معیارهای ازدواج که کم تر به آن ها توجه می شوند

آیا تا به حال از خود یا فرزندانتان سوال کرده اید که معیارهای واقعی ازدواج برای برخورداری از یک زندگی واقعی چیست؟ یا زندگی ایده آل و لذت بخش چگونه شکل می گیرد؟


  • عوف عقیلی