چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

مهریه های باور نکردنی!

پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ق.ظ

یک استاد فقه و حقوق با بیان این‌که مهریه‌های سنگین از موانع ازدواج محسوب می‌شود، گفت: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم ، مهریه‌اش 3‌باغ انار، 6 هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است.

فاطمه میرشمس در گفتگو با فارس گفت: زنان با تعیین مهریه‌های سنگین به دنبال حفظ حقوق خود در برابر مردان هستند
وی با اشاره به تاریخچه مهریه ‌گفت: رسم مهریه در ایران باستان و حتی در آئین زرتشتیان وجود داشته و از ارکان ازدواج بوده‌ است و هر زمان که قصد ازدواج داشتند، قباله‌‌ای را تنظیم می‌کردند و مهریه زن را در آن قید می‌کردند.

مهریه های باور نکردنی!
 
 یک استاد فقه و حقوق با بیان این‌که مهریه‌های سنگین از موانع ازدواج محسوب می‌شود، گفت: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم ، مهریه‌اش 3‌باغ انار، 6 هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است.

فاطمه میرشمس در گفتگو با فارس گفت: زنان با تعیین مهریه‌های سنگین به دنبال حفظ حقوق خود در برابر مردان هستند
وی با اشاره به تاریخچه مهریه ‌گفت: رسم مهریه در ایران باستان و حتی در آئین زرتشتیان وجود داشته و از ارکان ازدواج بوده‌ است و هر زمان که قصد ازدواج داشتند، قباله‌‌ای را تنظیم می‌کردند و مهریه زن را در آن قید می‌کردند.
 
وی با اشاره به آئین‌ یهودیان، مسیحیت و دوران پس از اسلام اظهار داشت: در آن دوران مهریه نیز وجود داشته است که در میان همه اقوام بوده و اسلام آن را امضا‌ کرده به این معنی است که وجود مهریه را قبول کرده‌ ولی در عین حال آن را اصلاح نیز کرده است.
این استاد دانشگاه با بیان این‌که تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم تاریخ و پیشینه مهریه را بررسی کنیم مردان از زمان‌های گذشته برای جلب نظر همسر مورد علاقه خود هدیه‌ای می‌دادند تا بتوانند بدین روش نظر همسر مورد علاقه خود را به دست‌ آورند.
پرداخت مهریه از سوی مرد نشانه صداقت و علاقه اش محسوب می‌شود
وی با اشاره به ذکر مهریه در سوره نسا‌ قرآن مجید افزود‌:
در آیه (4) سوره نسا‌ آمده است مهر زنان را صداق دهید. اما چرا خداوند در این آیه از صیغه امر استفاده کرده و امر به پرداخت مهریه زن کرده است؟ صداق از ریشه صدق گرفته شده و به معنی صداقت است و نکته جالب و لطیف این است که دادن مهریه از طرف مرد نشانه صداقت، راستگویی علاقه و محبت وی به زن و تشکیل خانواده است.
میر‌شمس ادامه داد‌: خداوند خالق مخلوقات است و دستورات خداوند را واجب است تا عمل کنیم. ضمن این‌که خداوند در رابطه با پرداخت مهریه زن امر کرده است.
وی با بیان این مطلب گفت: با توجه به این‌که مهریه هدیه مرد به زن است اما چرا خانواده‌ها این مسئله را به مرد تحمیل می‌کنند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که طلبکار هستند؟ قرآن مجید مهریه را در حد توانایی مرد تعیین کرده است.  در زمان پیغمبر اکرم(ص) با بستن پیمان زناشویی و خواندن صیغه عقد، مردان مهریه را سریع پرداخت می‌کردند.
او در این رابطه به صحبت‌های شیخ طبرسی در مجمع‌البیان اشاره کرد و گفت‌: مهریه عطیه است و خداوند به مرد واجب کرده که مرد این هدیه را پرداخت کند‌ و این مهر هدیه‌ای است از طرف خداوند به زنان.
رسم مهریه از هدف خود دور شده ‌است
میرشمس گفت: در دنیای امروز رسم مهریه از جایگاه خود منحرف شده و خانواده‌ها غرض‌های دیگری را از این مسئله دنبال می‌کنند. گروهی از خانواده‌ها فکر می‌کنند مهریه قیمت زن است و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های دختر مانند تحصیلات‌، سطح مالی خانواده دختر‌ و یا زیبایی مهریه بالا و پائین می‌شود. عده دیگری از خانواده‌ها مهر را نشانه تفاخر و بلندمرتبه‌ای خود می‌دانند.
 همه می‌گویند «مهریه را کی داده و کی گرفته‌؟»
وی داد‌: مردم تلقی‌های متفاوتی از این مسئله دارند، برخی‌ مهریه را تأمین آتیه زن می‌پندارند و به عنوان حمایت مالی می‌دانند. مهریه به مانند اهرم فشاری است در دست زن که هر زمان مرد تصمیمی به طلاق همسر خود گرفت و یا قصد ازدواج مجدد داشت از آن به عنوان اهرم استفاده کند.
 مهریه‌های سنگین از موانع ازدواج است و چون از حد معقول خارج شده و معضل اجتماعی شده دانشمندان و کارشناسان موظفند تا با انجام بررسی‌های دقیق نسبت به پیدا کردن راه حل مناسب اقدام کنند. راه حلی که هم مهریه زن تأمین شود و هم بار سنگین مهریه‌ای که به مرد تحمیل می‌شود، کاسته شود و جوانان به ازدواج تشویق شوند.
‌میر‌شمس در خصوص ارائه طرح و راهکار از سوی محققان و حقوقدانان اظهار داشت: طرحی در سال 83 تنظیم کردم و به قوه قضائیه دارم در این طرح پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته که بتوانیم مهریه زنان را از حفظ کنیم و از سوی دیگر از این شکل اهرم فشار بودن نیز آن را خارج کنیم همچنین باید مد نظر داشته باشیم که مهریه سنگین نه به نفع زن است و نه به نفع مرد و باعث می‌شود بعضی از زنان خانواده را تنها به طمع رسیدن به مهریه سنگین خود نابود کنند و مردان نیز روانه زندان شوند.
مهریه همسران پیغمبر اکرم برابر 50 دینار است
وی گفت‌: مهر سنت که همان مهری است که پیامبر در زمان خودش برای همسرانش در نظر گرفته بود‌ حدود 500 درهم که معادل 50 دینار است و هر دیناری حدود سه چهارم یک سکه است و حدود 5/7 میلیون و به قیمت آن زمان نیز مهر خوبی بوده است‌، منظور این است باید مهریه زن ارزشمند باشد .
 
 مهریه یک دانشجوی دختر،‌ 3‌باغ انار، 6 هزار‌ سکه و 10 قیراط برلیان
این استاد دانشگاه با ابراز تأسف از‌ وجود مهریه‌های سنگین در جامعه و سخت‌گیری‌های خانواده‌ها‌ گفت‌: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم مهریه‌اش 3‌باغ انار، 6 هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است با توجه به این مهریه‌های سنگینی که در جامعه شاهد آن هستیم، زمان بسیاری لازم است تا خانواده‌ها بتوانند به رسم واقعی مهریه عمل کنند نه این که به مانند یک طلبکار عمل کنند.
 
 90 درصد دختران مهریه را بالا می‌گیرند
این استاد فقه و حقوق بیان کرد: با توجه به تحقیقات میدانی انجام داده‌ام ،90 درصد دختران مهریه را بالا میگیرند و همه معتقدند به علت بالابودن حقوق مردان و با توجه به این‌که مرد هر زمان که اراده کند می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد و یا می‌تواند به راحتی ازدواج مجدد کند‌، تنها مهریه می‌تواند حقوق آن‌ها را تأمین کند.
به اعتقاد میرشمس باید مهریه زن متناسب و متعادل باشد و حقوق اضافی که زمینه سوء‌استفاده مردان را افزایش می‌دهد باید تعدیل شود و به این وسیله هیچ مشکل فقهی و شرعی به وجود نمی‌آید و خیلی از معضلات به وجود آمده در جامعه که ناشی از وجود چنین حقوقی است، از بین برود.
وی با تأکید بر این که مهریه از موانع ازدواج‌های امروزی است، گفت: یکی از علت‌های بالا بودن مهریه حقوق بالای مردان نسبت به زنان است.
وی با بیان این که قاضی زن در دادگاه‌های خانواده وجود ندارد، گفت: قضات مرد نباید صنفی عمل کنند و تنها طرف مردها را بگیرند لازم است تا تحقیقات میدانی وسیعی انجام شود تا عوامل واقعی وجود این تفکرات نسبت به مهریه شناخته شود و پس از آن بتوانیم با برنامه‌ریزی و بازنگری مجدد در زمینه حقوق و قانون، مشکلات موجود در جامعه حفظ شود و برای جلوگیری از صدمه خوردن و از هم پاشیدن بنیان خانواده اقدام اساسی انجام شود.
منبع :جام جم


  • عوف عقیلی

مهریه های باور نکردنی!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی