چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

اهمیت تربیت

جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷ ق.ظ

فرزند از آغاز زاده شدن، تا آن گاه که از محیط خانواده جدا می‏شود و زندگی مشترکی را با دیگران آغاز می‏کند، دو دوره تربیتی را باید بگذراند.
1 - دوران کودکی که از یک تا هفت سالگی را شامل می‏شود، و این زمانی است که کودک آمادگی چندانی برای تربیت مستقیم ندارد، چرا که او دنیای خود را نمی‏شناسد.
2 - از هفت تا چهارده سالگی، که در این دوران عقل به تدریج رشد می‏کند و برای فعالیتهای فکری آماده می‏شود و می‏تواند بیاموزد و تعلیم ببیند.
در دوران نخست، تربیت باید غیر مستقیم باشد و هیچ گاه امر و نهی تربیتی نباید با فشار روحی همراه باشد بلکه کودک از طریق اطرافیان خود با ادب و تربیت آشنا می‏شود و در اصل پایه‏های نخست اخلاقی وی پی‏ریزی می‏گردد و از محیط خود خاطره‏های خوب و رفتارهای مناسب را در ذهن خود ثبت و ضبط می‏کند.
در دوران دوم نیز، نباید کودک را آزاد گذاشت و خلافهای او را نادیده گرفت، بلکه باید از بی‏ادبیهای وی جلوگیری کرد، نظم وانضباط رابه وی آموخت و از بازیگوشی و بیهوده گذرانی اوقات او جلوگیری و او را به کارهای عبادی و نیکو تشویق کرد. [1] .
متأسفانه بیشتر مردم نمی‏دانند که تربیت فرزندان خود را از چه زمانی باید شروع کنند. برخی از پدر و مادرها بر این باورند که تربیت پس از تمام شدن شش سالگی و برخی می‏گویند آغاز تربیت از سه سالگی است.
اما این اندیشه‏ها اشتباه است؛ زیرا هنگامی که سه سالگی کودک تمام شد 75 درصد صفات خوب و بد در کودک شکل گرفته است.
عده‏ای از روان‏شناسان بر این باورند که تربیت کودک از همان روز اول تولّد است. اما برخی دیگر تا اندازه‏ای احتیاط می‏کنند و شروع تربیت کودک را از روز اولِ ماه دوم‏زاده شدنِ کودک می‏دانند، اما در تحقیقات عملی دقیق در دانشگاه «شیکاگو» به این نتیجه رسیدند که:
هر کودک سالم تقریباً سطح هوش خود را50 درصد در چهارسالگی، 30 درصد در هشت سالگی، و 20درصد در هفده سالگی به دست می‏آورد. پس هر کودک چهار ساله 50درصد قدرت هوشی دارد و تغییرات بین 2 تا 3 سالگی به مراتب بیشتر و مهمتر از تغییرات بین 8تا9 سالگی می‏باشد. [2] .

[1]تربیت مکتبی آشنا شویم، 77-78.
[2] روانشناسی کودک 77

  • عوف عقیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی