چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

روش‏های مختلف خواستگاری!

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۶:۰۰ ق.ظ

روش‏های مختلف خواستگاری
 
فصل اول ازدواج
بالاخره دختر و پسر باید همدیگر را دوست داشته باشند و با هم ازدواج کنند یا نه؟ باید همدیگر را تا حدی بشناسند یا این حرف‏‏ها مفت است و معیار و اینها شعار، و یک زوج تا زیر یک سقف نروند، همدیگر را نخواهند شناخت؟! آخرش باید این دو تا کبوتر عاشق! به هم برسند یا نه؟! پس این همه هفت‏خوان رستمی که جلوی پایشان گذاشته‏اند چه صیغه‏ای است دیگر؟! از جامعه به آن گنده‏گی بگیر تا خانواده به آن کوچکی، گاهی انگار همه دست به دست هم می‏دهند تا نگذارند قضیه‏ی ازدواج جوانان راحت جلو برود. یک روز بهانه‏ی شغل و یک روز سن و گاهی خرده گرفتن به آن بنده خدای مشتاق ازدواج که چرا این‏قدر راحت در این مورد حرف می‏زنی و حیایت‏ کو!
و از آن طرف گاهی اصرار اصرار که نظر، نظر خودت است و... این سه نقطه که اینجا گذاشتیم یعنی آنقدر مدل‏های متفاوتی در انجام خواستگاری تا ازدواج در این جامعه داریم که از بیانش عاجزیم! در زیر نمونه‏های مختلفی آورده می‏شود ولی نتیجه و تصمیم‏گیری اصلی را به خودتان واگذار می‏کنیم چرا که: صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
و اما بعد...

روش ناف‏بران
گویند در قدیم الایام، پدر و مادرها کارشان را راحت می‏کردند و با یک ناف بریدن! در نوزادی، خیال‏شان را از بابت ازدواج فرزندشان راحت می‏کردند تا وقتی بزرگ شد هر روز مجبور نباشند درب این خانه را بزنند و آن خانه را، تا مورد مناسبی برای پسرشان بیابند یا هر روز مجبور نباشند خواستگاری راه بدهند یا نگران ازدواج نکردن دخترشان شوند! قضیه از این قرار بود که در آن ایام وقتی خانمی دختری می‏زایید ناف دختر را به نام یکی از پسرهای فامیل مثل پسرخاله و پسرعمو و... می‏بریدند. روش کار این بوده است که ناف دختر را روی پای پسر می‏گذاشتند و می‏گفتند «پای هم پیرشن»!
بعد از ناف برون همه حاضرین می‏گفتند: مبارک، مبارک، پای هم پیر شن. گل می‏زدند و دختر و پسر نامزد می‏شدند. بعد از آن دختر و پسر مجبور بودند که پای همدیگر پیر شوند.
این روزها ولی دیگر این شیوه جواب نمی‏دهد و کمی زیاد عجیب و غریب، به نظر می‏آید! به دو دلیل: اول اینکه دیگر جامعه این حرف‏ها را نمی‏پسندد، دوم این اینکه تعداد آقایان آب رفته است! و احتمالاً کار به ناف بریدن یک دختر روی پای یک پسر ختم نمی‏شود و احتمالاً روی پای بعضی از آقا پسرها ناف دوتا دختر کشیده می‏شود و این موضوع علاوه بر آنکه بذر انتقام هووگری از همان ابتدا در دل دخترخانم‏ها به وجود آورد، باعث غرور بی‏جا و سر خود معطلی بیش از اندازه‏ی داماد هم می‏شود!
گاهی انگار همه دست به دست هم می‏دهند تا نگذارند قضیه‏ی ازدواج جوانان راحت جلو برود. یک روز بهانه‏ی شغل و یک روز سن و گاهی خرده گرفتن به آن بنده خدای مشتاق ازدواج که چرا این‏قدر راحت در این مورد حرف می‏زنی و حیایت‏ کو!
روش‏خواستگاری سنتی و نیمه سنتی
این روش که همچنان در عرف ملت قرار دارد و توصیه‏ی گروهی از کارشنا‏سان حول همین روش می‏گردد، شامل زیر شاخه‏هایی متعدد می‏شود ، یعنی انعطاف‏ زیادی دارد. از خواستگاری‏های بسیار سنتی تا نیمه سنتی‏ای که خانواده هنوز در آن نقش بازی می‏کند را شامل می‏شود. اما اصل داستان یکی است و از این قرار است که خانواده‏ی داماد یک تک پا مزاحم خانواده‏ی عروس می‏شوند. اما چگونگی پیدا کردن دختر مهم است که از طرق مختلف می‏تواند انجام بگیرد.
بچه که بودم، همیشه برایم این سوال بود که مادر و خاله و مادربزرگم چطوری برای دایی‏ دم‏بختم عروس پیدا می‏کنند! خیال می‏کردم خانواده‏ای که ختر دم‏بخت دارند، یک کاغذ بر می‏دارند و به درب خانه‏شان با این مضمون می‏چسبانند که: ما دختر دم‏بخت داریم، قد فلان، وزن بهمان و ... تشریف بیاورید! اما بعد که بزرگتر شدم فهمیدم نه دیگر اینقدر کسی جلف‏بازی در نمی‏آورد و اصولاً از خانواده‏ی دختر این حرف‏ها بعید است! اما همان‏گونه که اشاره شد، زیر شاخه‏های متعددی برای پیدا کردن ابتدایی دختر خانم وجود دارد که از آن جمله است:
اول) راوی وارد عمل می‏شود و دو خانواده را به هم معرفی می‏کند، و اتفاقاً صدی نود تا از این راویان، دخترهایی که سراغ دارند، از دم یک پاره ماه هستند و همه‏ی پسرهای شان هم از آقایی هیچ‏چیزی کم ندارند!
دوم) مادر پسر یک روز در یک جایی دختر را می‏بیند و می‏پسندد، یا دختر را دنبال می‏کند تا خانه‏شان را یاد بگیرد یا کمی اجتماعی‏تر برخورد می‏کند و از خود دختر شماره تلفن می‏گیرد تا با مادر دختر خانم تماس بگیرد و...
سوم) مادر و پدر این اجاره را به فرزندشان می‏دهند که مرحله‏ی انتخاب را خودش به عهده گیرد. در این حالت آقای داماد با واسطه یا بی‏واسطه شماره‏ای آدرسی چیزی از دختر خانم پیدا می‏کند تا در مرحله‏ی بعدی خانواده وارد عمل شود و پا پیش بگذارد.
 
خواستگاری مدرن
افرادی که معتقد به شکاف شدید بین نسل‏ها هستند و از نظر پدر و مادرشان خوش‏شان نمی‏آید یا از طرف پدر و مادر (به زور با توافق) این اجازه را پیدا می‏کنند یا نمی‏کنند که علاوه بر انتخاب اولیه، برای مراحل بعدی هم خودشان تصمیم‏گیرنده باشند ، این روش را انتخاب می‏کنند. به هر حال در این نوع خواستگاری داماد خودش عروس را انتخاب می‏کند! تا بعد از توافق‏های اولیه با عروس‏خانم، با واسطه یا بی‏واسطه، خانواده به عنوان نقشی تزییناتی وارد عمل شوند. تفاوت این مورد با قسمت سوم شکل قبلی در همین نقش خانواده‏هاست و نگاه افراد!
خواستگاری معکوس
این بار داماد است که انتخاب می‏شود! دو حالت ممکن است پیش بیاید: داماد یا قبول می‏کند یا کلاً از آن دختر خوشش نمی‏آید و دست رد می‏زند! چگونه قبول کردن و چگونه رد کردن این قضیه از آنجا که با عاطفه و شخصیت دختر خانم ارتباط مستقیم دارد، به شخصیت آقای داماد برمی‏گردد!
در مقاله ی «دخترا و خواستگاری از پسرا!!! » دراین باره مفصل صحبت کرده ایم.

خواستگاری اینترنتی
به قول دوستی، این دیگر بلای تکنولوژی است. این شکل از خواستگاری هنوز بین بسیاری خانواده‏ها جانیفتاده. ریسک ادامه دادن با این نوع خواستگاری در این است که شما نمی‏دانید طرفتان چقدر راست می‏گوید و چقدر دروغ؛ سر کارید یا طرف هم راستی راستی می‏خواهد ازدواج کند! البته این نوع خواستگاری هم می‏تواند پس از آشنایی مختصر ابتدایی با حضور خانواده‏ها جلو رود و به شکلی مشورتی تصمیم اتخاذ شود. باز هم بسته به نگاه شما دارد!
در بخش خانواده راجع به این نوع انتخاب و مسائل مربوط به آن صحبت کرده ایم .خواستگاری در چت روم و ازدواج به سبک اینترنتی و ... می توانند به شما کمک کنند تا اگر در آستانه ی چنین انتخابی هستید ، از پیامد های آن آگاه شوید.
بالاخره کدامیک؟!
کاربران در آستانه ی ازدواج تبیان انتخاب کاملاً با خودتان است! شما می‏توانید با توجه به روحیات خود و خانواده‏تان یکی را انتخاب کنید. اما به توصیه های بخش خانواده توجه کنید :
اگر با تفکرات اشاعه‏ای زندگی می‏کنید و قائل به جبر هستید می‏توانید از روش‏ ناف‏بران بهره گیرید مشکلی پیش نمی‏آید.
اگر هنوز به حضور خانواده‏ها در تصمیم‏گیری برای ازدواج اهمیت می‏دهید، می‏توانید روش سنتی یا نیمه سنتی را بنا به باز و بسته بودن تفکرات خانواده انتخاب کنید!
اگر کله شق‏اید و می‏خواهید فقط حرف، حرف خودتان باشد و احترامی برای نظر خانواده‏ قائل نیستید، می‏توانید خواستگاری مدرن را انتخاب کنید!
باید حواستان جمع باشد اگر از طریق اینترنتی خواستگاری انجام شد، سرتان کلاه نرود! توصیه‏ می‏کنیم خیلی هم خودسرانه وارد عمل نشوید چون ممکن است مثل آن خانم‏ 30 ساله ایرانی و مرد 50 ساله‏ی پاکستانی شوید! و بعدش هم برای ثبت عقد خود مجبور باشید بروید قبرس!!
در مورد خواستگاری معکوس دخترخانم باید از انتخابش مطمئن باشد! چون اصولاً بهای زیادی برای این انتخاب باید بپردازد. تازه اگر از جانب پسر مطمئن باشد! از آن طرف هم آقای داماد باید جنبه داشته باشد و با بزرگواری برخورد کند.
به هر حال امیدواریم در هر شیوه‏ای که برای انتخاب، انتخاب می‏کنید، آگاهانه قدم بردارید و به ازدواجی موفق دست یابید.
مجله :عطر سیب - کتاب :خواستگاری حواس جمع می خواهد

  • عوف عقیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی