چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

دو گـوش و یک دهان

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳ ب.ظ

گاهی اوقات به نظر می رسد مردان و زنانی که زندگی مشترکی را شروع می کنند، هیچ چیز مناسبی به دست نخواهند آورد، حتی یک گوش شنوا. یکی از دلایلی که باعث می شود بسیاری از ازدواج ها منجر به شکست شود، ناتوان بودن در برقراری ارتباط و درک دو طرف است.

دو گوش ویک دهان
گاهی اوقات به نظر می رسد مردان و زنانی که زندگی مشترکی را شروع می کنند، هیچ چیز مناسبی به دست نخواهند آورد، حتی یک گوش شنوا. یکی از دلایلی که باعث می شود بسیاری از ازدواج ها منجر به شکست شود، ناتوان بودن در برقراری ارتباط و درک دو طرف است.
نداشتن گوش شنوا یکی از دلایل مهمی است که باعث می شود مردم یکدیگر را عصبانی کنند. بیشتر اوقات می شنویم زنان از این که همسرانشان به حرف آنها گوش نمی دهند، یا آنها را نادیده می گیرند، شکایت دارند و بیشتر اوقات هم حق با آنهاست.
اما حقیقت این است که گناه زنان هم به اندازه گناه مردانی است که به سخنان آنها گوش فرا نمی دهند.

راه حل های پیشنهادی
1 - شنیدن، نیازمند سعی و کوشش است
چه باور کنید و چه باور نکنید، در حقیقت گوش کردن یک حرکت فیزیکی است. این بار که به حرف های همسرتان گوش می کنید توجه داشته باشید که چگونه ضربان قلب شما تند می شود و حرارت بدنتان بالا می رود. البته اگر واقعاً متوجه این تغییرات شوید، احتمالاً دیگر واقعاً به آنچه همسرتان می گوید، گوش نمی دهید.
پیشنهاد:بنابراین سعی کنید هنگام گوش دادن به سخنان همسرتان هوشیار باشید و حواس خود را کاملاً به سخنان او معطوف سازید.

2- کمتر صحبت کنید
ما یک دهان و 2 گوش داریم، پس باید 2 برابر میزانی که صحبت می کنیم، گوش دهیم. اگر شما می خواهید همسرتان را بهتر درک کنید، ابتدا باید بفهمید که نمی توانید به زور حق صحبت کردن را از او سلب کنید. صبور باشید و به دقت گوش کنید. قطعاً نوبت حرف زدن شما هم فرا خواهد رسید.

3- افکار سریع
ظرفیت و توانایی ما در فهم سخن دیگران بسیار سریع تر از زمانی است که خود سخن می گوییم. به طور متوسط شخص شنونده می تواند در هر دقیقه 600 کلمه را طبقه بندی کند. در حالی که این میزان، هنگام صحبت کردن بین 125 تا 150 کلمه نزول می یابد. بنابراین چون مغز ما هنگام شنیدن، توانایی ضبط کلمات بیشتری را نسبت به زمان سخن گفتن دارد پس هنگام شنیدن، ما وقت اضافه پیدا می کنیم تا به عالم رؤیا برویم، در مورد نگرانی های شخصی خود فکر کنیم و یا درصدد پاسخ گفتن به طرف مقابل باشیم. در این حالت است که شخص گوینده متوجه رفتار ظاهری ما می شود و اظهار ناراحتی می کند.
پیشنهاد: این بار هنگام گوش کردن به سخنان همسرتان سعی کنید، این وقت اضافی را صرف فهمیدن عقاید و مشکلات و شکایات او نمایید.
4- مفروضات غلط (پیشداوری)
پیشداوری های ما اغلب نتیجه زیادی خواهی ها و خودخواهی های ماست. بیشتر اوقات مردم به حرف یکدیگر گوش نمی کنند، چون معتقدند که آنچه دیگری می خواهد بگوید، آنها بهتر می دانند و یا مشکل آن قدر پیچیده است که قابل حل نیست و یا آن قدر هم مهم نیست که لازم باشد به آن گوش داد.
پیشنهاد: شما باید ابتدا سعی کنید به جای تمام این پیشداوری ها، شنونده خوبی باشید و قبل از اتمام سخنان طرف مقابل در مورد او پیشداوری و قضاوت نکنید. لازم است عقاید همسر خود را قبل از این که در مورد او قضاوت کنید، به خوبی درک کنید یعنی ابتدا خوب گوش کنید و وقتی مطمئن شدید متوجه منظور طرف مقابل شده اید آن وقت آنها را ارزیابی کنید.
 

5- شما از قبل مجهز شده اید
فرو رفتن در نگرانی های شخصی به مراحل شنیدن کمکی نمی کند. گاهی اوقات ما فشارهای روانی و یا نگرانی های زیادی در زندگی داریم که مانع از توجه ما به سخنان گوینده می شود.
پیشنهاد: به جای انجام دادن کارهای دور از ادب و تظاهر به گوش کردن به همسرتان، شما باید او را از وجود نگرانی ها و مشکلات خود آگاه سازید. در این صورت شاید همسرتان برای گوش دادن به حرف های شما بسیار هم مشتاق باشد.

6- تعدد صحبت کنندگان
در زندگی های پرمشغله امروزی ما با انواع صداها اعم از صدای بچه ها، والدین، دوستان، همکاران، تلویزیون، فروشندگان دوره گرد و... مواجه هستیم. بنابراین گاهی اوقات به خود اجازه می دهیم حواسمان پرت شود و یا به طور گزینشی یکی از صداها را انتخاب می کنیم و در نتیجه به طور کامل حواسمان به سخنان کسی که با ما صحبت می کند معطوف نمی گردد.
پیشنهاد: اساس کار برای خوب شنیدن، مقدم شمردن فردی است که برای ما مهم است. مثل همسر، بچه ها، خانواده، همکار و رئیسمان.

7- حواس پرتی
روان شناسان عوامل تمرکز نداشتن و حواس پرتی را وجود یک صدای خارجی می دانند. مثل :صدای بلند تلویزیون، مکالمات تلفنی، ترافیک، دستگاه تهویه و... که همگی می توانند در توانایی شنیدن به طور مؤثر دخالت داشته باشند.
پیشنهاد: اگر می بینید هنگام صحبت کردن با همسرتان تمرکز حواس لازم را ندارید، سعی کنید عوامل حواس پرتی را کاهش دهید و یا حذف کنید. تلویزیون را خاموش کنید. پنجره ها را ببندید. صدای موزیک را کم کنید، یا به محیط آرام تری بروید.

8- بد شنیدن
گاهی اوقات عدم توانایی در شنیدن ممکن است ناشی از یک مشکل روانی باشد. حتی یک ناراحتی جزیی می تواند در قدرت شنوایی و تمرکز حواس شما مؤثر باشد و مشکل آنجاست که شما خود به این امر واقف نباشید.
پیشنهاد: اگر فکر می کنید خود شما یا طرف مقابلتان از ناشنوایی حتی جزیی رنج می برد، حتماً با یک شنوایی سنج مشورت کنید و آزمایش شوید. خوشبختانه با یک نگرش صحیح شما می توانید خوب گوش کنید و مطمئن شوید که روابط بین شما و همسرتان محکم و استوار باقی می ماند. در پایان چند پیشنهاد ساده برای این که شنونده خوبی باشید مطرح می شود.

9- پیام های مهم طرف مقابل را کشف کنید
هنگام صحبت کردن همسرتان کاملاً به حرف های او گوش دهید و اگر مورد مبهمی بود، حتماً سؤال کنید چون از این طریق هیچ نقطه ابهام و سوءتفاهمی باقی نمی ماند. اگر شما دوست دارید طرف مقابل سخنان شما را بشنود و احساسات شما را درک کند، خود نیز باید همین موارد را در مورد او رعایت کنید.
در پایان می توان نتیجه گرفت اگر همسرتان اغلب از شما عیب جویی می کند و ناراحت است، شاید به این خاطر باشد که می خواهد چیزی به شما بگوید ولی چون شما گوش نمی کنید، او مجبور است به گفتن خود ادامه دهد تا شما را بالاخره وادار به گوش کردن کند

آرزو  سهیلی پور


  • عوف عقیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی