چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

چگونه زیستن!

رازهای برای خوب زیستن«مشاوره»

هر سنتی از سنتهای الهی پی‏آمد و ثمره‏ا ی را به دنبال دارد، که ثمرات آن را می‏توان به عنوان هدف آن سنت مطرح نمود. و سنت نکاح هم اهدافی بسیار مهمّ و مقدّس به دنبال دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد، گرچه بسیاری از افراد، غرض از ازدواج را تنها تأمین غریزه ‏ی جنسی می ‏پندارند! لیکن اهداف مهم ازدواج را در چند عنوان می‏توان بیان کرد.
اولین هدف  ازدواج پاکدامنی پاکدامنی است.
یکی از خواسته ‏های طبیعی و فطری انسان غریزه‏ ی جنسی می‏باشد که برای تأمین آن مانند بسیاری از غرایز نیازمند به همنوع خود است.
تأمین این غریزه می‏تواند از راه ازدواج و نکاح که راه صحیح و شرعی آن است باشد؛ و ممکن است به صورت گناه و سفاح که بیراهه وانحراف است صورت گیرد.
خداوند سبحان برای تأمین نیازهای فطری انسان راه صحیح و شرعی قرار داده و برای تأمین این خواسته، سنت ازدواج را مقرر کرده، تا با به موقع انجام گرفتن پیوند مقدّس ازدواج، جامعه از انواع آلودگی‏ها و بزهکاریها پاک شود. بدین سبب برای حفظ و پاکی جامعه از فساد و گناه قرآن کریم تأکید بر تحقق این سنت الهی دارد و می‏فرماید: «وانکحوا الاَیامی مِنکُم وَالصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وِ اِمائِکُمْ... [1] ».
البته باید مردان بی‏زن و زنان بی‏شوهر و کنیزان و بندگان خود را به نکاح یکدیگر درآورید. رسول گرامی اسلام (ص) در مورد نقش ازدواج در تأمین عفت جامعه می‏فرماید: «مَنْ تزوج فَقَد أحْرَزَ نصف دینه فلِیَتَقِ اللّه فی نصف الباقی [2]  کسیکه ازدواج کند نیمی از دین خود را از خطر حفظ کرده و در نیم دیگر هم باید تقوا پیشه کند. و یا در روایت دیگر آمده: نیمی از عبادت خدا با ازدواج تأمین می‏شود. «مَنْ تزوّج فقد اُعْطِیَ نصف العباده [3] ».
و در روایت دیگری می‏فرماید: کسی که می‏خواهد خدا را با روحی پاک ملاقات کند باید ازدواج کند که با ازدواج این طهارت حاصل می‏شود: «مَنْ احبٌ اَنْ تلقی اللّه طاهراً مطهّراً فَلْیِتَعفَفْ بزوجةٍ [4] ».
بنابراین از جمله اهداف مهم ازدواج، تأمین عفت فرد و پاکی جامعه می‏باشد.

[1] نور، 32.
[2] بحار، ج 100، ص 219.
[3] بحار، ج 100، ص 220.
[4] مستدرک، ج 2، ص 530.

  • عوف عقیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی